What an awesome week!!!

25 augustus 2014 - Livingstone, Zambia

Zo.. hier ben ik dan in Livingstone Zambia. Ik ben hier al meer dan een week en het is tot nu toe al een fantastische reis met God. Maandag zijn we vertrokken voor expeditie. Dus echt de bush in, geen fatsoenlijke wc of douche, nee daar heb je een schepje voor of een emmer. Ik heb zoveel mooie dingen daar meegemaakt. Het is te veel om allemaal te vertellen. Mijn dagboek is dik en ik denk dat ik nu al 1/6 daarvan gebruikt heb. Al 41 pagina’s geschreven :D! Dus ja dat laat wel zien dat ik veel meegemaakt heb. Maandag zijn we dus vertrokken en hebben we ons kamp opgezet. Heerlijk het voelt goed. Die avond hebben we een gezellige avond rond het kampvuur gehad en hebben we onze levensverhalen gedeeld. Wauw wat hebben sommigen een verhalen zeg.

Dinsdag gingen we voor het eerst naar de mensen in. Echt naar de mensen die ver buiten de bewoonde wereld leven. Ik kreeg die ochtend al meteen een verpleegster opdracht aangeboden. Ik mocht naar de vrouw van de “headman”. Zij heeft namelijk een brandwond op haar been, maar later hoorde ik dat het wat later werd, dus rond 14:00 uur zou ik er naar toe kunnen en zou ze zo’n beetje  aanwezig zijn. Dus we zijn op weggegaan en bij elk huis dat we kwamen zijn we gestopt om over God te vertellen en om voor ze te bidden. En mensen stonden er voor open. We vertelden ze dat we die avond een dienst hadden. Je hoort veel van die mensen, dat ze relatieproblemen hebben of ziek zijn, maar je hoort ze nooit vragen naar meer geld of betere voorzieningen, misschien één keer een waterpomp, maar dat is dan ook echt een nood. Dat is bijzonder, want hun omstandigheden zijn echt niet goed. Helaas moesten 2 van onze groep ik en een ander dus eerder weg bij een boerderij eerder weg, omdat we naar de vrouw met de brandwond moesten. Want bij de boerderij hebben 3 mensen Jezus aangenomen. En dan kom je bij de vrouw, is ze er niet en dan heb je een gezegde TIA, wat betekent This is Africa (Dit is Afrika)

Die avond hadden we de dienst en we hadden zo’n 25 mensen exclusief onze groep. Het was echt een geweldige dienst, waarbij de basis van het geloof is uitgelegd en we echt op zijn Afrikaans gezongen hebben. 1 lied Takwaba uwabanga Yesu, wat betekend er is niemand als Jezus. Het is super vrolijk iedereen danst erop. Veel hebben toen gekozen om Jezus te volgen.

Woensdag zijn we weer naar de mensen gegaan en zijn we vooral verder gelopen naar nieuwe mensen. Maar eerst hebben we gekeken of die vrouw er was die haar been verbrand heeft. Jaaa ze was er dus ik heb voor de wond gezorgd en hebben we daarna nog voor haar gebeden.

En zijn we verder gegaan, waarbij we fantastische mensen hebben ontmoet. We hebben nog gebeden voor een meisje dat voor 6 jaar Epilepsie had, ze is 7 jaar oud. Ze kon voor 2 maand niet staan, lopen of gewoon rechtop zitten, dus ze lag alleen maar. We hebben voor haar gebeden en ze kon weer staan. Ook kwamen we bij een man die blind was waar we voor gebeden hebben. 5 mensen zijn deze dag bij ons team tot geloof gekomen! Ik heb nog een baby’tje van 2 weken oud vast mogen houden. Smelt!!

Donderdag was ik helaas ziek, ik had wat verkeerds gedronken. Ziek in de bush is geen pretje. Maar toch even naar de vrouw met de brandwond geweest en heb ik iemand anders de instructies gegeven hoe het schoon te maken en te verzorgen.

Die avond hadden we een film over Jezus waar zo’n 200 mensen op af kwamen. Een heleboel mensen daarvan hebben voor Jezus gekozen! Het was een vrolijke avond.

Vrijdag zijn we weer terug naar de Basis in Livingstone gereden. Het was een geweldige week. Ik heb zoveel plezier hier en God is hier zoveel bezig. Heerlijk om hier te zijn.

Dus wat ik allemaal heb opgeschreven is de kleine niet uitgebreide versie van alles wat ik heb meegemaakt afgelopen week. Het was echt super. Dikke groetjes van mij!!

Liefs Manon

1. Miriam:
    25 augustus 2014
    Wauw. Leest weg als een avontureboek :) God met je!
  2. Jacintha:
    Oooh wauw Manon!! Wat gaaf om te lezen!! Enjoy all the beautifull things!! X
  3. Minnie:
    25 augustus 2014
    Super om te lezen! Told ya... ;-). Geniet ervan en op naar meer mooie verhalen! Liefs van ons!
  4. Martin Kombrink:
    25 augustus 2014
    Gaaf om te lezen. We horen je verhalen ook via de telefoon en ze zijn echt geweldig. Ik hou machtig veel van je. Big hug van je pa.
  5. Hanna IJlst:
    25 augustus 2014
    Wauw Manon, wat gaaf! De eerste week, gelijk hoppa naar de mensen en wat ontzettend mooi om de reacties van de mensen te lezen!
    Trots op jou!
  6. Nelleke:
    25 augustus 2014
    Wauw wat gaaf!! Geniet ervan!
  7. Jenneke:
    25 augustus 2014
    Wauw trots op je meid! Love you!
  8. Caroline:
    5 september 2014
    Wauw meid.. Super gaaf!!! Wat is het toch heerlijk om te horen dat de mensen er zo open voor staan. En dat de wonderen om je heen gebeuren... Knetters wat een gave God hebben we toch!! Nog een te gekke tijd en leuk om dingen te lezen. Liefs
  9. Clementine:
    5 september 2014
    Wat ben je ook een kanjer! Hoe kan iemand nou niet door jou enthousiast worden voor Jezus... Goed bezig